Δευτέρα 7 Απριλίου 2014

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΕΡΜΑΤΟΦΥΛΑΚΩΝ

    












ΤΙ  ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ  ΧΡΕΙΑΖΕΣΑΙ ΓΙΑ ΝΑ   ΓΙΝΕΙΣ ΤΕΡΜΑΤΟΦΥΛΑΚΑΣ;               
 (Β ΜΕΡΟΣ)


        Συνέχεια...


5.       ΨΥΧΙΚΑ ΠΡΟΣΟΝΤΑ: Μια καλή ομάδα ξεκινά από έναν καλό τερματοφύλακα. Τα εμφανή στοιχεία που χρειάζεται αυτός να έχει(τεχνική, φυσική κατάσταση, σωματοδομή), είναι εξίσου σημαντικό να συνοδεύονται και από ένα σύνολο ψυχικών προσόντων.  Πιο αναλυτικά, χαρακτηριστικά όπως η προσωπικότητα, ο δυναμισμός, οι ηγετικές ικανότητες, η απουσία φόβου και η ικανότητα να ξεπερνά δυσκολίες και αρνητικά γεγονότα, αξιολογούνται ως αρετές ουσιαστικά χρήσιμες και απαραίτητες για έναν τερματοφύλακα, έτσι ώστε αυτός να αγωνιστεί σε επίπεδο υψηλών απαιτήσεων. ‘Όλα τα παραπάνω συμπεριλαμβάνονται και αποτυπώνονται πλήρως στη λέξη ψυχή. Ένας ψυχωμένος με ΄δυνατή΄ καρδιά γκολκήπερ αποτελεί τη γεννήτρια που βάζει μπροστά τη μηχανή της ομάδος.

6.       ΑΥΞΗΜΕΝΕΣ ΝΟΗΤΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ: Λόγω των πολλών και ποικίλων αρμοδιοτήτων που έχει ο τερματοφύλακας σε ένα ποδοσφαιρικό παιχνίδι, είναι ζωτικής σημασίας γι΄αυτόν να έχει την ικανότητα της γρήγορης σκέψης, της επιλογής αποφάσεων και της πρωτοβουλίας. Προσοχή, αυτοσυγκέντρωση, υψηλή αντίληψη με έμφαση στο ΄διάβασμα΄ και την πρόβλεψη των φάσεων είναι εφόδια καίρια και πολύτιμα. Η συγκέντρωση βοηθά τον τερματοφύλακα να έχει προσήλωση στο στόχο και να επιλέγει πάντα τη σωστή λύση στην κατάλληλη στιγμή. Θέλουμε τον τερματοφύλακα ευφυή και εύστροφο και αυτό να αποτυπώνεται στο χορτάρι με τις επιλογές του.

7.       ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΜΕ ΠΟΔΙΑ(ΤΕΡΜΑΤΟΦΥΛΑΚΑΣ=1ος ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΣ): Από τη στιγμή που τροποποιήθηκε ο κανονισμός παιχνιδιού ως προς το αν μπορεί ο τερματοφύλακας να παίξει(πιάσει) τη μπάλα με τα χέρια μετά από επιστροφή της από συμπαίκτη, το ποδόσφαιρο άλλαξε. Ο τερματοφύλακας από το σημείο εκείνο και μετά θεωρείται ξεκάθαρα παίκτης πεδιάς, όσον αφορά το επιθετικό κομμάτι και την ανάπτυξη της ομάδος. Από μία σωστή μεταβίβαση του τερματοφύλακα στο σωστό χρόνο μπορεί να ξεκινήσει ένα γκολ. Το σύγχρονο ποδόσφαιρο επιζητά ικανούς με τα πόδια τερματοφύλακες και καθήκον του προπονητή τερματοφυλάκων αποτελεί να τους εκπαιδεύει διεξοδικά και με ποικίλους τρόπους για να αναπτύσσουν και να βελτιώνουν τη δεξιότητα τους αυτή. Κοντινές και μακρυνές πάσες(σε όλες τους τις μορφές-συρτά, ψηλά, ελεύθερα κτυπήματα, βολέ και dropkicks, πλα΄ι΄νά βολέ και dropkicks, κτυπήματα με έσω και έξω πόδι, κοφτά κτυπήματα και φυσικά κοντρόλ της μπάλας σε κάθε συνθήκη) πρέπει να είναι, άλλοτε λιγότερο και άλλοτε περισσότερο, στην ημερήσια διάταξη κάθε προπονητικής μονάδος.

8.       ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ: Αν όλα τα παραπάνω θεωρούνται σημαντικά και απαραίτητα, αυτό που πραγματικά τα ενεργοποιεί και τα ενισχύει σε βαθμό που να κάνουν τη διαφορά είναι η προπόνηση. Πολλές επαναλήψεις, συχνή ανατροφοδότηση, επαναλήψεις με ίδιες αλλά κυρίως με διαφορετικές παραλλαγές και ασκήσεις. Ένας βασικός κανόνας της κινητικής μάθησης αναφέρει πως μια καινούρια δεξιότητα μαθαίνεται και μια ήδη γνωστή εξελίσσεται και τελειοποιείται με τους εξής τρόπους: Α)Επανάληψη, Β)Ποικιλία ασκησιολογίου και Γ)Ανατροφοδότηση. Μέσω της προπόνησης όλοι βελτιώνονται, ανεξάρτητα σε τι ηλικία βρίσκονται. Η πεποίθηση του παρελθόντος ότι η τεχνική(κυρίως) ενός ποδοσφαιριστή δε βελτιώνεται ιδιαίτερα μετά το πέρας των 16 ετών είναι πλέον ξεπερασμένη. Σαφώς και οι σημαντικότερες ηλικίες είναι οι λεγόμενες και ΄χρυσές΄ ηλικίες από 9 ως 12 ετών κατά τη διάρκεια των οποίων η τεχνική αποκτάται και εκπαιδεύεται, αλλά βελτίωση μπορεί να εμφανιστεί και αργότερα.

Θέλοντας να θέσω μία ιεραρχία στα άνωθεν χαρακτηριστικά, ανάλογα με τη βαρύτητα τους και την προσωπική μου άποψη, θα έλεγα πως σε πρώτο πλάνο εμφανίζεται το ταλέντο και η σωματοδομή καθώς είναι το πρώτο που βλέπεις όταν παρατηρείς έναν τερματοφύλακα να αγωνίζεται. Ακολούθως έρχονται τα ψυχικά προσόντα και οι νοητικές ικανότητες και αμέσως μετά η τεχνική, η τακτική, η φυσική κατάσταση και το παιχνίδι με πόδια καθώς τα χαρακτηριστικά αυτά είναι επίκτητα. Τέλος όλα αυτά τοποθετούνται κάτω από τη σκέπη της καθημερινής προπόνηση και της τριβής με το αντικείμενο.(βλέπε εικόνα)

  


                                             





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου